Blockflöjtsbarn

Läste i gårdagens Expressen Marie Söderqvist krönika om blockflöjtsbarn.
Tänk att de äntligen har kommit på att det är heltokigt att tvinga barn att spela blockföljt!
Huruvida det är sant som hon skriver att det var nazisterna som började med den knepiga idén att samla ett gäng barn för att musicera ihop låter jag vara osagt, men det låter onekligen som något de knäppgökarna skulle kunnat hitta på.

Jag miss hur tydligt som helst hur jag ville lära mig spela gitarr. Men först var man tvungen att lära sig spela blockflöjt. Och visa sitt intresse för musiken.

Det gjorde jag.

Jag vet inte hur länge jag kunde stå och öva på "till Paris" och "Spanien är en land där man dansar tango".
Det västa med det hela för min del var att jag blev duktigt på det! Vilket resulterade i att jag fick lov att fortsätta spela i 8 år innan jag kunde sluta!
Jag kunde liksom inte sluta och svika dem andra som spelade.
Och inte fick jag börja spela gitarr heller....
För varje år när man skulle anmäla sig igen var läraren på mig att jag sbsolut inte fick sluta spela flöjt eftersom jag var så duktig....

Det grämer mig lite än idag ärligt talat. Det är ju inte direkt så att man plockar fram flöjten för att höja stämningen på partyt.... Men tänk vad många poäng man hade kunnat plocka med ett riff på gitarren!




Trots det har jag faktiskt flöjten kvar.......


image32

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0